Czy kiedykolwiek zwróciliście uwagę na to jak oddech zmienia się wraz z nastrojem? Jest krótki i płytki kiedy jesteśmy zdenerwowani lub zestresowani a szybszy kiedy jesteśmy podnieceni. Natomiast powolny i głęboki gdy czujemy się szczęśliwi i praktycznie zanika, gdy odczuwamy strach. Cały czas jest z nami. Kiedy skierujemy na niego uwagę, możemy go wykorzystać do ustabilizowania ciała i umysłu. Zwróćmy uwagę jak zmienia się wraz z naszym nastrojem (niech stanie się monitorem naszych uczuć), myślami, ruchami ciała. Nie kontrolujmy go, tylko obserwujmy.

Skupienie się na oddechu

Na początku niech stanowi kotwicę dla uwagi. Dzięki temu będzie można łatwiej zauważyć kiedy umysł rozprasza się, jest niespokojny, nudzi się. Gdy wzrośnie nasza świadomość oddechu, będziemy go mogli wykorzystać do skupienia uwagi na różnych sferach i wydarzeniach z naszego życia. Do rozluźnienia napiętych mięśni, radzenia sobie z bólem, stresem, gniewem oraz do radzenia sobie z przekonaniem, że nad wszystkim muszę mieć kontrolę. Do tego właśnie służy medytacja oddechowa.

Skupienie się na oddechu pozwala sprowadzić umysł do tu i teraz, jest zawsze dostępne, bez różnicy gdzie i z kim przebywamy, może zmienić postrzeganie rzeczywistości, zapewniając dystans bo przypomina o tym, że „bycie” człowieka jest niezależne od tego kim jest i co chce osiągnąć.

Cel medytacji

Pamiętaj jednak, że celem medytacji nie jest oczyszczenie umysłu z myśli. I nie przejmuj się tym, że na początku będziesz mieć wrażenie że w Twoim umyśle panuje huragan. W końcu nadejdzie czas, że będziesz postrzegać swój umysł jak wahania pogody z pojawiającymi się od czasu do czasu myślami i uczuciami. Twoim zadaniem nie jest ingerencja w pogodę, a jej obserwowanie, nawet jeśli jest burzliwa. Nie jesteś bowiem w stanie kontrolować tego, że myśli lub uczucia się pojawiają. Ale możesz kontrolować swoją reakcję na nie.

Medytacja oddechowa

Poniżej opublikowana została dziesięciominutowa medytacja oddechowa. Tę i pozostałe medytacje, jakie zostaną opublikowane na blogu, znajdziesz w Wyzwaniu Medytacyjnym, które właśnie wystartowało na naszej tajnej grupie na Facebooku.

Zapraszam na fanpage, gdzie będziecie mogli poczytać o wykorzystywaniu różnych form uważności, w tym formalnych (czyli medytacji).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *